Wednesday, December 26, 2018

Liberalisme - Khalif Muammar


Golongan liberal akan mendahulukan akal rasional dalam setiap perkara yang dilakukan. Malah Islam sendiri perlu mendahului al-Quran dan as-Sunnah dalam setiap perkara berbanding dengan mendahulukan akal. Apa yang kita ketahui liberal adalah racun dalam segala perkara yang menyebabkan akidah seseorang terpesong kerana memntingkan akal dalam melakukan sesuatu perkara. Fahaman liberal dipeopori oleh pemikir Barat semasa zaman Renaissance tetapi pemikiran ini telah disebarluaskan kepada masayrakat Timur. Jika mempunyai pegangan agama yang lemah sudah pasti seseorang akan terjerumus dalam kancah golongan liberal yang tidak benar dalam konteks Islam.






Tujuan manusia dihidupakan adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT sebagai hamba Allah. Manusia seharusnya melakukan dan menjalankan perkara yang diperintah oleh-Nya. Dunia merupakan JAMBATAN untuk menuju ke akhirat. Dunia juga merupakan tempat sementara sebelum setiap manusia menuju ke akhirat. Oleh itu umat Islam harus mengumpul amalan kehidupan sebelum dibawa ke akhirat kerana dunia adalah tempat persinggahan sementara. 



Barat mempunyai agenda untuk meracuni pemikiran umat Islam dengan menyesatkan akidah mereka. Oleh itu, umat Islam harus memperkukuhkan diri dengan mendekatkan diri dengan islam agar tidak membawa kesesatan. Fahaman liberal perlu dilihat secara menyeluruh dalam konteks positif dan negatif kerana ia memberi kesan kepada cara hidup seseorang Muslim. Orang Islam sejati akan menolak liberal kerana golongan liberal menerima sekularisme, mendahulukan akal rasional, pluralisme agama, demokrasi liberal dan mempromosikan nilai-nilai liberal seperti gaya hidup bebas, menolak segala undang-undang. 


Pemikiran liberal ini mempunyai tiga asas iaitu dari segi kebebasan, individualisme dan rasionalisme. Ini dapat diterangkan dengan lebih mendalam lagi :


Kekebasan : Berdasarkan asas kekebasan ini bermaksud setiap individu bebas untuk melakukan apa sahaja perbuatan yang ingin dilakukan. Pihak pemerintah atau kerajaan mempunyai kuasa untuk membuat peraturan atau tegahan. Perbuatan yang dilakukan hanya mampu dibatasi atau disekat oleh undang-undang yang dibuat oleh individu itu dan tidak terikat dengan peraturan agama.

Individualisme : Mengandungi dua pengertian iaitu pengertian sikap keakuan (ananiyah) dan cinta terhadap diri sendiri. Pemahaman ini menguasai pemikiran orang Erpoah seja zaman kebangkitan Eropah sehingga abad ke-20 Masihi. Pengertian kedua bermaksud kemerdekaan diri dan ini adalah fahaman baharu dalam anutan liberalisme yang dipanggil pragmatisme. 

Rasionalisme (keutamaan menggunkan akal) : Mendewakan akal untuk mencari dan mencapai sesuatu kepentingan dan manfaat tanpa memerlukan kekuatan yang lain. 


Dalam konteks dunia kini banyak isu liberalisme yang dapat dilihat di media sosial. Antara kes yang paling mendapat tempat dalam kalangan masyarakat dan bualan mereka adalah kes mengenai isu Sajat yang dikatakan sebagai seorang lelaki yang bertukar jantina keada perempuan dengan kata lain "pondan". Sajat seboleh-boleh mengatakan dia adalah seorang perempuan dan walaupun sebelum ini ada wawancara bersamanya mengaku dia seorang pondan. Kebebasan yang dilakukan oleh Sajat lantas telah memesongkan akidahnya sebagai umat Islam. Dalam Islam mementingkan dan bersandarkan kepada al-Quran dan as-Sunnah dalam melakukan sesuatu perkara. Allah SWT sendiri melaknat mereka yang berpakaian seperti kaum wanita dan tujuan kaum lelaki dihidupkan adalah untuk memlihara dan menjaga kaum perempuan bukan untuk menjadi seperti kaum wanita. 






Kejelitaan dan kecantikan Sajat tidak dapat dinafikan lagi seperti perempaun. Dalam pada masa yang sama walaupun Sajat merupakan seorang lelaki, Sajat juga mengatakan dia mengalami apa yang wanita lain alami iaitu kedatangan haid. Berbagai-bagai cara dilakukan oleh dia sendiri bagi menujukkan dan membuktikan dia adalah seorang perempaun. Hukum lelaki menyerupai perempuan atau sebaliknya dengan cara perbuatan sama ada dengan pengambilan hormon atau membuat pertukaran jantina adalah HARAM. ia termasuk dalam perbuatan mengubah ciptaan Allah. Hal ini berdasarkan hadith: 



عَنْ عَبْدِ اللَّهِ  بْنِ مَسْعُودٍ  رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ،  قَالَ:  لَعَنَ  اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ، وَالْمُتَنَمِّصَاتِ  وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ، الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ، مَا لِي لاَ أَلْعَنُ مَنْ لَعَنَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَهُوَ فِي كِتَابِ اللَّهِ : (وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا) .

Yang bermaksud, Daripada ‘Abdullah bin Mas‘ud r.a  katanya, “Allah mela‘nat perempuan yang membuat tatu, yang diminta membuatnya, yang mencabut bulu muka dan yang mengasah gigi untuk kecantikan yang mengubah ciptaan Allah. Kenapa pula aku tidak mencerca mereka yang dila‘nat oleh Rasulullah SAW sedangkan di dalam al-Qur’an Allah menyatakan firman-Nya yang bermaksud... Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah SAW kepada kamu maka terimalah serta ‘amalkan, dan apa jua yang dilarang-Nya kamu melakukannya maka patuhilah larangan-Nya…”

Daripada ayat di atas, jelas menunjukkan bahawa, Allah SWT melaknat mereka yang mengubah ciptaan Alah. Dan segala perkara yang di perintah haruslah dilakukan dan dipatuhi dengan sempurna manakala, segala yang dilarang haruslah ditingglkan . Islam itu sangat mudah, jika kita mematuhi perkara yang diperintah Allah akan merahmati kehidupan setiap umatnya. 

Menerusi facebook Khalif Muammar, liberal lebih mendatangkan kepada kemudaratan berbanding dengan manfaat kepada manusia. Setiap manusia harus berfikiran di jalan yang benar dan betul bersandarkan kepada konteks agama Islam. Golongan ini seharusnya di beri hukuman yang setimpal dan tidak menyokong segala aktiviti yang dilakukan supaya dapat menyedarkan mereka bahawa perkara yang dilkukan adalah salah. Kebebasan dalam Islam adlah haruslah berpada-pada agar tidak setiap umat Islam masih pada landasan yang benar dari sudut sisi pandangn Islam. 

Kesan perbuatan golongan tersebut, Islam akan dipandang serong oleh agama lain. Agama lain akan menganggap Islam sendiri tidak menganjurkan kepada kebaikan kepada setiap umatnya. rentetan daripada itu, ahli-ahli ulama yang mempunyai ilmu yang tinggi dalam bidang agama haruslah memberi teguran kepada Sajat. Jika teguran lembut tidak berkesan teguran kasar pelu dilakukan agar dapat memberi kesan kepada Sajat agar memberi kesan bahawa perbuatan yang dilakukan oleh dia adalah sesuatu yang salah. 

Setiap umat Islam haruslah bertaubat apabila melakukan kesalahan. Oleh itu Sajat harus disedarkan dengan segera agar dapat bertaubat sebelum terlambat walaupun pelbagai cara dilakukan olehnya untuk menunjukkan bahawa dirinya adalah sorang perempaun. Nasihat dan teguran secara lembut harus dilakukan agar dapat mendekatkan diri kepada mereka. Cara kekerasan tidak harus dilakukan  terhadap golongan ini kerana merka juga mempunyai hati dan perasaan yang harus di jaga sepertim manusia normal yang lain. 


Kehidupan manusia harus berlandaskan kepada amar makruf nahi mungkar agar segala perkara yang dilakukan akan berbalik kepada Allah SWT. Justeru itu, bagi melengkapi kehidupan di dunia dan di akhirat manusia perlu kembali kepada agama yang benar dan lurus serta bersandarkan kepada wahyu Allah. 


No comments:

Post a Comment