Liberal itu sendiri
membawa maksud negatif dalam konteks agama Islam malah aspek positif juga tidak
dinafikan dalam menilai aspek liberal itu sendiri. Liberal membawa maksud
fahaman yang bebas dan berpandangan terbuka. Sebelum menilai liberal kita
seharusnya memahami dalam konteks yang lebih mendalam lagi iaitu secara
keseluruhan dan tidak hanya melihat dari aspek negatif sahaja malah dari sudut
positif juga harus dilihat seperti kebebasan mengamalkan agama, nila-nilai
budaya saing, kedaulatan undang-undang, konstitutionalisme dan lain-lain.
Islam sejati menolak liberalisme
kerana golongan liberalisme menerima sekularisme iaitu suatu fahaman yang
memisahkan agama daripada kehidupan publik yang mana menyempitkan agama pada
perkara ritual dan spiritual semata-mata. Selain itu, golonan liberal sentiasa
mendahulukan akal rasional dalam setiap perkara. Seorang Muslim seharusnya
mendahulukan al-Quran dan Sunnah dalam setiap perkara yang dilakukan agar tidak
bercanggah dengan agama Islam dan golongan liberal berpegang kepada teologi
inklusif dimana bukan Islam sahaja yang benar tetapi semua agama juga benar
kerana semua itu adalah jalan-jalan menuju kepada Tuhan yang sama. Di samping
itu, golongan liberal meletakkan sepenuhnya keyakinan terhadap sistem politik
Barat dan menganggapnya sebagai sistem yang terbaik dan tidak mungkin ada yang
lebih baik daripadanya serta golongan liberal mempromosikan nilai-nilai liberal
seperti gaya hidup bebas, menolak segala bentuk undang-undang moral.
Ciri-ciri fahaman liberal adalah berlandaskan kepada akal semata-mata, mempertikaikan kesahihan al-Quran, menolak hadis serta menekankan hak-hak peribadi dan kesamarataan. Dengan ini sangat bertentangan dengan agama. Tetapi masihkah kita sedar bahawa gologan ini sememangnya memerlukan perhatian msalah yang terjadi pada diri merupakan suatu masalah yang tidak diminta oleh mereka sendiri. Isu sebegini harus diangkat bagi membatu golongan ini tanpa prejudis.
Dalam kajian ini saya memfokuskan
kepada fahaman liberalisme yang mendukung kepada LGBT dari sudut positif. LGBT membawa maksud
sekelompok golongan yang mengamalkan cara hidup Gay, lesbian, biseksual dan
transeksual. Nama ini sudah digunapakai sejak tahun 1990-an bagi melabel mereka
menjalani kehidupan sebagai LGBT. Walaupun cara hidup dan tuntutan kumpulan
tersebut bertentangan dengan prinsip Islam dan norma kehidupan masyarakat yang
normal, namun kegiatan LGBT terus berkembang dalam kehidupan masyarakat kini.
Mereka yang terlihat dalam kancah keji ini merupakan mereka yang pernah dibuli,
trauma dan sebagainya. Mereka tidak menginginkan perkara ini berlaku kerana ini
bukan kehendak mereka.
Melalui artikel Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
dan Yayasan Ihtimam Malaysia (YIM) menyatakan pendirian dan sikap menjadi LGBT
dalam kalangan Muslim adalah telah ditetapkan oleh Allah SWT. Semua ini adalah
ujian dan sesuai dengan kadar kemampuan setiap individu. Firman Allah SWT yang
bermaksud “Setiap yang bernyawa akan merasai mati. Kami akan menguji kamu
dengan keburukan dan kebaikan sebagai cabaran (yang sebenar-benarnya). Dan
hanya kepada kamilah kamu kembali” (al-Anbiya 21:35).
Ayat
di atas jelas menunjukkan bahawa Allah AWT akan memberi ujian kepada setiap
hambanya dengan pelbagai jenis ujian sama ada berupa kebaikan dan keburukan. Setiap
ujian yang diterima harus ditempuh dengan keimanan yang kukuh sesuai dengan
ujian yang diterima.
Bila seseorang jahil
berbicara mengenai sesuatu hal, memang mudah untuk kita menghukum secara
borong. Apabila dikritik mereka akan melenting. Apabila pandangan alternatif
diberika, golongan yang bertindak sedemikian akan dilabel “Islam Liberal”. Sikap
sebeginilah yang melahirkan pemikiran yang jumud san sempit. Inilah yang
berlaku apabila para agamawan hidup dan berfikir di bawah tempurung. Dengan ini
pelbagai hukum dan fatwa dikeluarkan bagi menghukum golongan ini secara terus.
Melalui keratan akhbar Utusan Online pada 1 September
2018 menyarankan agar Umat Islam harus berpandukan kepada al-Quran untuk
menyelesaikan is berkaitan dengan golongan LGBT ini daripada terus merebak. Pendekatan
secara harus dilakukan agar golongan ini lebih selesa untuk didekati. Menurut
Firdaus Wong mengatakan abjad ISLAM itu sendiri boleh membawa kebaikan kepada
golongan tersebut. Setiap abjad tersebut mempunyai makna yang halus yang perlu didekati dengan
golongan ini.
Abjad pertama I merujuk kepada institusi agama yang perlu
diperkasa. Insitusi agama kita dipandang serong kerana gagal memainkan peranan
yang baik. Abjad kedua S merujuk kepada santuni iaitu semua pihak digalakkan
menyantuni golongan LGBT mendekati mereka serta tidak terlalu cepat memandang
serong dengan kumpulan tersebut. L pula merujuk kepada layan iaitu layanan
golongan LGBT ini dengan kelembutan, bukan diherdik, menghina dan mengejek
kerana ini akan menjatuhkan mereka. Rasulullah SAW sendiri menasihati para
sahabat dengan cara lembut dan bukan dengan cara kekerasan. Selain itu, A pula
merujuk kepada agamawan yan dilihat menjadi semakin ekslusif dan sukar didekati
sehinggan menjadi jurang antara orang biasa yang memerlukan bimbingan dari
mereka. Akhir sekali, M adalah merujuk kepada media yang berusaha menanfaatkan
semua bentuk media yang ada bagi mendekati dan mengajak golongan LGBT kembali
ke pangkal jalan. Oleh itu, Islam sendiri mengajak orang ramai untuk menyantuni
golongan manoriti ini dengan cara yang lembut agar tidak menyakiti hati mereka.
Dalam konteks ini, mereka berhak memilih cara hidup yang mereka sukai dan orang
ramai tidak seharusnya memaksa golongan ini dengan cara kekerasan.
Selain itu, dalam
artikel yang dikeluarkan oleh Astro Awani pada 29 Julai 2018. Menteri di
Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa berkata dengan menyantuni
golongan itu secara berhemah dan pendekatan kasih sayang, ia diyakini dapat
menarik golongan itu daripada terus mengamalkan gaya hidup songsang dan seks
bebas yang mendorong mereka terus terjebak dalam lembah kehinaan. Kita tidak
seharsnya melihat dari sudut negatif daripada golongan ini malah dari sudut
positifnya juga harus dilihat agar kewujudan golongan ini tidak disalahertikan.
Tindakan undang-undang tidak wajar di ambil kerana golongan ini perlu didekati
untuk memahami apa masalah yang melingkari hidup mereka dan bagaimana boleh
membantu mereka supaya kembali kepada fitrah yang Allah jadikan antara lelaki
dan perempuan. Pada persidangan Dewan Rakyat 23 Julai lalu Mujahid Menteri di
Jabantan Perdana Menteri Parit Buntar berkata undang-undang sedia ada melarang
golongan itu mengamalkan gaya hidup mereka. Menikmati hak sama rata sebagai
warganegara, golongan LGBT tidak boleh didiskriminasikan dalam sebarang bentuk
termasuk di tempat kerja.
Sememangnya
berat ujian yang diterima oleh golongan LGBT ini. Namun mereka harus percaya
Allah SWT akan menjadikan mereka manusia yang unggul dan berkualiti. Masalah
yang dihadapi oleh mereka, juga dihadapai oleh orang lain tetapi dalam ujian
yang lain seperti masalah kewangan, pekerjaan hubungan sosial dan sebagainya. Dalam
Berita Harian Online pada 28
Disember mengatakan golongan LGBT ini
boleh diubah dengan pendekatan dua hala yang boleh dilakukan khusunya daripada
kesungguhan daripada individu terbabit. Golongan ini tidak sepatunya
disingkirkan sebaliknya dibantu dengan merujuk kepada pakar serta berusaha
mendekatkan mereka kepada ajaran agama Islam yang sebenar.
Rentetan
daripada ini, golongan ini tidak seharusnya dipandang rendah dan enteng kerana
mereka juga manusia biasa yang mempunyai hati dan perasaan tetapi mereka
menghadapi masalah iaitu terlihat dalam golongan LGBT yang dipandang serong
oleh lapisan masyarakat. Oleh itu, sebagai golongan akdemik kita tidak boleh
sewenang-wenangnya menolak golongan ini kerana golongan ini juga mempunyai
keistimewaan mereka sendiri. Islam seharusnya merungkai masalah yang dihadapi
oleh mereka dengan mengambil pendekatan yang yang lebih holistik dengan
mengambil jalan untuk mendekatkan diri dengan golongan ini dan tidak melakukan
secara kekerasan terhadap mereka.
No comments:
Post a Comment