Friday, December 14, 2018

Islam dan Falsafahnya Dalam Kebudayaan Melayu

Artikel ini akan membincangkan mengenai falsafah pemikiran Islam yang menjadi asas kepada pembentukan Kebudayaan dan Kesenian. Aspek-aspek yang menjadi asas pembentukan ini adalah melalui fahaman akidah, rasional dalam Islam, toleransi dalam Islam, ukhuwwah, pandangan sejagat Islam, fahaman ahli sunnah waljammah, ciri-ciri kedamaian, kesenian Islam. Orang Melayu berperanan dalam usaha untuk membentuk kebudayaan agar akhirnya dapat membentuk jati diri Melayu Islam yang sejati. 


Pemikiran orang Melayu telah dipengaruhi oleh pengaruh Hindu Buddha sebelum kedatangan Islam. Rakyat dipisahkan dengan sistem kasta dan sistem feudal memberatkan kehidupan rakyat. Rakyat lebih terbeban tetapi tidak berani untuk meluah. Ajaran agama pula disebarluaskan pada golongan atasan sahaja dan tidak kepada golongan bawahan. Apabila Islam datang, telah berlaku transformasi ke atas kebudayaan Melayu menerusi pemikiran, falsafah terhadap orang Melayu.


Fahaman Akidah Yang Mudah Diterima Akal

Kebudayaan dan Kesenian berkaitan antara satu sama lain. akidah yang menjunjung Allah SWT dan berasulan Muhammad SAW menjadi pokok utama dalam kebudyaan dan Kesenian. Tuhan  merupakan penentu segala perkara. Dengan ini, Tuhan diletakkan yang paling utama dalam kebudayaan Melayu. Kesenian Islam merangkumi nilai-nilai indah (al-Jamal) kepada kebenaran (al-Haqq).


Pengertian indah menurut Barat dan Islam sangat berbeza

Indah dalam Islam à (satu zat Allah) bukan hanya indah dalam cara atau teknik tapi indah dalam kebenaran Hakiki
Indah dalam Barat à keindahan hanya diperkatikan dengan estetika




Fungsi Rasionalisme Islam


Syed Naquib lebih selesa menekankan jasa besar Islam menggerakkan daya rasional intelak manusia Melayu-Indonesia. Beliau telah membawa pelbagai peringkat ke zaman baru yang lebih maju dan berjaya. Perkara ini membawa kepada intelek dan rasional umat Melayu yang sebelum ini tidak ditekankan. Syed Naquib Al-Attas telah menggunakan istilah baru yang bermakna Islam telah memberikan wajah dan inspirasi baru terhadap kehidupan dan kebudayaan Melayu.




Abad ke-16 dan ke -17 adalah tempoh subur penulis-penulis sastera dan falsafah, metafizik dan teologi, lahir tokoh-tokoh ternama ternama menulis dan menyalin bahan bahan dari Timur Tengah dalam bidang-bidang di atas. Dengan ini jelas menunjukkan bahawa, zaman tersebut merupakan zaman pembangunan rasionalisme dan intelektualisme yang tidak pernah berlaku pada zaman sebelum kedatangan Islam di Asia Tenggara. 


Pengaruh persuratan telah berlaku dengan meluas di Alam Melayu. Dan telah lahirnya karya-karya besar di Champa, Sumatera, Jawa mahupun Sulawesi. Telah lahir tokoh bebarapa orang tokoh pemikir seperti Empu Kanwa, Empu Dharmaja, Empu Tantalur dan Empu Parapanca yang menghasilkan buku Nagarakartagama. Sifat kreativiti orang Melayu memperlihatkan kemunculan hikayat-hikayat yang membawa mesej Islam melalui penceritaan tokoh atau peristiwa-peristiwa seperti Hikayat-Hikayat Nur Muhammad, Hikayat Bulan Berbelah, Hikayat Amir Hamzah dan sebagainya. Manakala, hikayat bersifat Nusasntara seperti Hikayat Raja Pasar, Hikayat Bayan Budiman, Hikayat Melayu dan sebagainya.



Sumbangan ulama dan penulis agama tidak dapat dilupakan. Kelahiran tokoh-tokoh tekenal seperti Hamzah Fansuri, Syed Abdul Kadir Kedah, Syed Daun al-Fattani dan lain-lain meningkatkan lagi penulisan warisan gemilang dan bidang agama. 


Watak damai dan toleransi

Karateristik atau watak Islam di Asia Tenggara lebih damai, ramah dan toleran. Thomd W.Arnold dalam buku The Preaching of Islam di Asia Tenggara lebih ‘jinak’ lebih ‘lunak’ menerusi konsep penyebaran Islam. Barat menganggap tidak murni kerana lebih jelek dan kurang murni. Perlembagaan Negara Malaysia 1957 telah mewujudkan tolak ansur dan persefahaman antara kaum yang menjadi landasan pembentukan sebuah negara yang bersatu padu. Pemebrian kerakyatan telah diberi kepada orang-orang bukan Melayu iaitu Cina dan India. Tolak ansur dan kelonggaran telah memberi keuntungan besar kepada orang-orang bukan Melayu walaupun mereka tidak tahu dan tidak fasih berbahasa Melayu dan adat budaya Melayu.


Deklarasi Hidup Bersaudara
Melaka merupakan tumpuan saudagar dan aktiviti perdagangan dan sebuah pelabuhan yang terkemuka di dunia. Dalam Islam juga menjelaskan semua orang mukmin itu bersaudara seperti firman :


Surah Al Hujurat ayat 10



Dalam ayat di atas jelas menunjukkan bahawa, setiap orang mukmin itu adalah bersaudara. Oleh itu, kedamaian adalah punca untuk menyatukan antara satu sama lain. serta bertakwa kepada Allah merupakan salah satu cara untuk mendapat rahmat dan keredaan daripada-Nya. 


Kedamaian yang berlaku dapat dilihat daripada pedagang bebas berurusan dengan tenang kerana tiada peperangan. Deklarasi bersaudara menyumbang kepada suasana damai di rantau ini. Barat menjadi bangsa memperkenalkan ‘budaya jahat’ akibat mazhab da amalan agama yang berlainan. Barat gagal mempraktikan deklarasi ini.



World View Kehidupan Dunia dan Tuntutan Spiritual

Fahaman yang memikat hati nurani bangsa Melayu ialah falsafah yang menekankan hubungan intip dunia da akhirat.


Fahaman Animisme – membentuk hubungan dengan alam
Fahaman Hindu Buddha – pengaruh kerohanian dan nilai-nilai akhlak yang mengandungi unsur-unsur ritual melampau .
Kedatangan Islam – fahaman animisme dan Hindu Buddha mundur


Tuntutan Islam adalah kepada duniawi dan ukrawi dan manusia mula menerima anjakan daripada tradisi sebelumnya. Pengaruh Islam telah merubah penekanan daripada unsur-unsur estetika dalam kebudayaan Melayu.  Pemikiran Islam adalah merubah kepada bercorak pemikira intelektual yang rasional dan ilmiahcdalam konteks Islam.





No comments:

Post a Comment